Saturday, May 12, 2018

RANCANGAN PERLAKSANAAN AKTIVITI (RPA)


b7.jpg
SEKALUNG PENGHARGAAN


Alhamdulillah ,

Dengan penuh kesyukuran kehadrat Ilahi atas limpah kurnianya, dapat saya menyelesaikan tugasan kerja kursus ini dengan penuh jayanya. Saya mengucapkan sepenuh penghargaan kepada Puan Nik Robiah binti Nik Mohd Nawi selaku penyelaras  SIRI 3/2018 serta penceramah – penceramah jemputan di atas kepercayaan dalam memberi tugasan ini kepada saya dan juga rakan seperjuangan saya . Puan Nik Robiah binti Nik Mohd Nawi juga telah banyak membantu saya sepanjang trmpoh menyiapkan tugasan ini.

Di kesempatan ini juga saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada suami dan anak-anak saya yang telah banyak mendorong dan memberikan suntikan semangat kepada saya untuk terus berusaha sepanjang tempoh pembikinan kerja kursus ini . Selain itu, saya juga ingin menghadiahkan sekalung penghargaan buat rakan-rakan seperjuangan yang telah banyak membantu mencetuskan idea dan memberikan kerjasama yang sangat baik sepanjang kursus dijalankan.

Banyak perkara dan nilai-nilai murni yang telah saya pelajari sepanjang usaha menyiapkan kerja kursus ini dan pastinya telah meninggalkan kesan dan seribu satu makna dalam diri saya.

Sekian, terima kasih.






RANCANGAN PERLAKSANAAN AKTIVITI (RPA)

SIRI KAP 03/2018
NAMA AGENSI LATIHAN :PERSATUAN TASKA NEGERI SELANGOR
BIDANG: PERKEMBANGAN  AWAL MATEMATIK DAN PERMIKIRAN LOGIK
Nama Perserta :
NURBAINI BINTI ISMAIL
No. K/P :
800414-09-5050
Hari/ Tarikh :
Masa :
Umur :
3-4 TAHUN
Bil Kanak-Kanak :
02 ORANG
Tema :
Tajuk :
Tenggelamnya Badan Ku
Bidang
Pembelajaran
Focus
Perkembangan  Awal Matematik Dan Permikiran Logik
Pengetahuan Sedia Ada:
Kanak-kanak sudah boleh mengetahui jisim(Berat atau Ringan.
Objektif :
1.Kanak-kanak boleh membezakan tenggelam(batu)dan timbul(gabus).(AMPL)
2.Kanak-kanak boleh menyebut perkataan “Tenggelam dan Timbul”.(BKLA)
3.Kanak-kanak sudah boleh berinteraksi sesama sendiri serta menunjukkan aksi gembira semasa aktiviti di jalankan.(SSEK)
Senarai Bahan :
a)  Batu
b)  Gabus
c)  Kain lap tangan
d)  Apron
e)  Besen
f)  Air
g)  Tali
h)  Gabus yang sudah di ikat dengan batu

Ruang Aktiviti :
Ruang Aktiviti
Langkah – Langkah Perlaksanaan












































Permulaan Pembelajaran:
1)   Pendidik membawa kanak-kanak ke ruang aktiviti.
2) Pendidik memberi salam dan memperkenalkan diri,serta bertanyakan nama kanak-kanak.
3) Pendidik menerangkan tajuk aktiviti yang akan di lakukan pada kanak-kanak.
Sesi Pembelajaran:
1)  Pendidik menyediakan peralatan yang di perlukan pada kanak-kanak untuk melakukan aktiviti tersebut.
2) Pendidik bersoal jawab dengan kanak-kanak sebelum altiviti bermula seperti”siapa tahu benda ini”?sambil menunjukkan batu ke arah kanak-kanak.
3) Pendidik memberi pujian kepada kanak-kanak menjawab dengan betul.
4) Pendidik memperkenalkan bahan-bahan aktiviti kepada kanak-kanak.
5)   Pendidik memulakan aktiviti.

6) Pendidik  menggalakan kanak-kanak meletakkan objek ke dalam bekas besen  air satu persatu.
7) Pendidik memberitahu kepada kanak-kanak bahawa ada objek yang tenggelam,bermakna objek yang tenggelam itu  objek yang berat.
·         Kanak-kanak sudah pandai menyebut perkataan “tenggelam”
8) Pendidik sekali lagi menggalakan kanak-kanak memasukkan objek yang ringan(Gabus) ke dalam besen yang berisi air.
9) Pendidik menyebut perkataan “timbul”sambil menunjukkan aktiviti itu.
10) Pendidik menggalakkan kanak-kanak menyebut perkataan “timbul”.
11)   Pendidik memberi pujian dan tepukkan pada kanak-kanak kerana berjaya melakukan aktiviti dan memahami hasil dari objek batu dan gabus(tenggelam timbul).
12)   Pendidik memastikan kanak-kanak merasa seronok dan menzahirkan rasa gembira sewaktu aktiviti di jalankan.
Penutup:
1)  Pendidik mengimbas kembali dengan menggalakkan kanak-kanak menyebut hasil dari aktiviti .
2)  Pendidik memberi pujian kepada kanak-kanak yang menyebut dengan baik.
3) Pendidik membuat penerokaan yang baru bagi kanak-kanak yang tidak berjaya.
4) Pendidik menggalakkan kanak-kanak mengikat objek(batu dan gabus)dengan tali untuk menetukan batu akan tenggelam dan gabus akan timbul.(untuk nampak yang lebih jelas)
5) Pendidik memberitahu kanak-kanak supaya mengemas peralatan aktiviti tadi bersama-sama setelah selesai aktiviti.

6) Pendidik memberitahu kanak-kanak supaya membasuh dan mengelap tangan sehingga bersih.
7)  Pendidik mengucapkan terima kasih dan memberi tepukkan kepada kanak-kanak kerana dapat menjalankan aktiviti dengan baik.
8) Pendidik memulangkan knak-kanak kepada pengasuh dan mengucapkan terima kasih.
Pemerhatian
Kesihatan:
-Kanak-kanak harus berada dalam keadaan sihat sebelun aktiviti di jalankan.
Keselamatam:
-Peralatan haruslah bersesuaian dengan umur kanak-kanak.
-Tempat haruslah selamat dan dijauhi dari benda merbahaya.
Kebersihan:
Ruang aktiviti mestilah bersih.


MARKAH RPA                                  / 30 MARKAH
Nama Jurulatih:                                                                                                      

Tandatangan:                                                                      

Refleksi











Nama Fasilitator :                                                                                                    

Tandatangan :                                                         

MARKAH KESELURUHAN                       / 100




RANCANGAN PERLAKSANAAN AKTIVITI (RPA)

SIRI KAP 03/2018
NAMA AGENSI LATIHAN :PERSATUAN TASKA NEGERI SELANGOR
BIDANG: PERKEMBANGAN  BAHASA,KOMUNIKASI DAN LITERASI AWAL
Nama Perserta :
NURBAINI BINTI ISMAIL
No. K/P :
800414-09-5050
Hari/ Tarikh :
Masa :
Umur :
03 TAHUN
Bil Kanak-Kanak :
02 ORANG
Tema :
Tajuk :
TAMAN PERMAINAN
Bidang
Pembelajaran
Focus
Perkembangan Bahasa ,Komunikasi dan Literasi Awal
Pengetahuan Sedia Ada:
Kanak-kanak boleh menyebut 5-6 patah perkataan dalam satu ayat.
Objektif :
1.Kanak-kanak boleh berbual dan menjawab soalan(BKLA).

2.Kanak-kanak boleh sudah dapat berkongsi bahan mainan.(SSEK)

3.Kanak-kanak boleh mengenali warna –warna permainan di taman(AMPL).
Senarai Bahan :
Replika taman permainan
-Buai
-Gelongsor
-Jongkang Jongkit
-Laluan Titi
Ruang Aktiviti :
Bilik Aktiviti
Langkah – Langkah Perlaksanaan























Pemerhatian
1)   Pendidik membawa kanak-kanak ke ruang aktiviti.
2) Pendidik memberi salam dan memperkenalkan diri,serta bertanyakan nama kanak-kanak.
3) Pendidik bermesra dengan kanak-kanak secara berbual.
Sesi Pembelajaran:
4) Pendidik memperkenalkan tajuk aktiviti.

5) Pendidik menunjukkan bahan-bahan aktiviti dan menanyakan pada kanak-kanak.
“Siapa tahu ini apa?”dan “Apa jenis mainan dan warnanya”?

6)Sekiranya kanak-kanak berjaya menjawab dengan betul,pendidik memberi pujian dan tepukkan.

7)Pendidik menggalakkan kanak-kanak berkongsi semasa bermain.

Penutup
8)Pendidik mengimbas kembali soal jawab dengan kanak-kanak.tentang jenis-jenis permainan yang terdapat di taman permaianan.
9)Pendidik memberi pujian dan tepukkan kepada kanak-kanak yang berjaya menjawab .
10)Pendidik menggalakkan kanak-kanak mengemas peralatan bersama.
11)Pendidik mengucapkan terima kasih dan memberi pujian kepada  kanak-kanak kerana dapat mengikuti aktiviti dengan baik.
12)Pendidik memulangkan kanak-kanak kepada pengasuh dan mengucapkan terima kasih.

Kesihatan:
-Kanak-kanak harus berada dalam keadaan sihat sebelun aktiviti di jalankan.
Keselamatam:
-Peralatan haruslah bersesuaian dengan umur kanak-kanak.
-Tempat haruslah selamat dan dijauhi dari benda merbahaya.
Kebersihan:
Ruang aktiviti mestilah bersih.

MARKAH RPA                                  / 30 MARKAH
Nama Jurulatih:                                                                                                      
Tandatangan:                                                                      

Refleksi



Nama Fasilitator :                                                                            

Tandatangan :                                                         

MARKAH KESELURUHAN                       / 100




RANCANGAN PERLAKSANAAN AKTIVITI (RPA)

SIRI KAP 03/2018
NAMA AGENSI LATIHAN :PERSATUAN TASKA NEGERI SELANGOR
BIDANG: PERKEMBANGAN DERIA DAN PEMAHAMAN DUNIA PERSEKITARAN
Nama 
NURBAINI BINTI ISMAIL

No. K/P
800414-09-5050

Hari/Tarikh

Masa

Umur
7 – 8  bulan

Bil Kanak-Kanak
01 Orang

Tema

Tajuk
Urutlah saya

Bidang Pembelajaran Fokus
Perkembangan Deria dan Pemahaman Dunia Persekitaran

Pengetahuan sedia ada
Bayi sudah boleh melihat mengikut objek  dari jarak yang dekat.

Objektif
1.    - Bayi boleh  memandang objek bergerak ke kiri dan ke kanan. (Perk. DPDP)
2.     
3.    -Bayi boleh mangapai objek (Perk. Fizikal)
4.     
3. -Bayi boleh mengeluarkan suara ketika di agah (Perk. SSE&K)
(

Senarai bahan/alat
1.     Soft toys
2.     Tuala berwarna
2.   

Ruang aktiviti
Bilik bayi

Langkah-langkah Perlaksanaan
·         Pengasuh membawa bayi ke ruang aktiviti .

·         Pengasuh mendudukkan bayi dalam posisi yang sesuai.

·         Pengasuh memulakan aktiviti dengan memanggil nama bayi berulang kali. Lihat reaksi bayi.

·         Pengasuh menarik perhatian bayi dengan mengacah bayi sambil menyembunyikan muka di sebalik sehelai kain.
·         Pengasuh tunjukkan satu objek kepada bayi (soft toys) dan lihat reaksi bayi sekali lagi.

·         Pengasuh kemudian gerakkan objek (soft toys ) dengan tangan  ke kiri dan ke kanan dan seterusnya berulang kali.

·         Lihat pergerakan mata bayi. Lakukan selama 2 minit, berhenti dan sambung lagi 1 atau 2 minit.

·         Pengasuh akan cuba tarik lagi perhatian bayi (dengan memanggil  nama atau mengacah bayi ) jika bayi tidak mahu melihat.

·         Sekarang pengasuh baringkan pula bayi.

·         Gantung tuala berwarna warni di hadapan
     bayi.

·          Pusingkan tuala, ayun dan juga gerakkan tuala tersebut dan lihat tindakbalas bayi sekali lagi.

·         Sambil itu, beri bayi peluang untuk cuba mengapai tuala.

·         Jika bayi tidak melihat, cuba rangsang bayi dengan membuat bunyi-bunyi tertentu.

·         1 Puji  bayi dengan kata-kata mesra.
     “Wah pandainya dia”.

Perhatian
1.     Kebersihan:  
2.      
3.     1.Pastikan ruang aktivit bayi bersih dan selamat.
4.      
5.     Kesihatan:
6.      
7.     1.Pastikan bayi sihat sebelum menjalankan aktiviti.
8.      
9.     Keselamatan:

3.  1.Pastikan peralatan yang digunakan untuk aktiviti sesuai untuk bayi.


MARKAH RPA                                  / 30 MARKAH
Nama Jurulatih:                                                                                                      
Tandatangan:                                                                      
Refleksi











Nama Fasilitator :                                                                                                    

Tandatangan :                                                         

MARKAH KESELURUHAN                       / 100

 RANCANGAN PERLAKSANAAN AKTIVITI (RPA)
SIRI KAP 03/2018
NAMA AGENSI LATIHAN :PERSATUAN TASKA NEGERI SELANGOR
BIDANG: PERKEMBANGAN FIZIKAL
Nama 
NURBAINI BINTI ISMAIL
No. K/P
800414-09-5050
Hari/Tarikh
Masa
Umur
04 TAHUN
Bil Kanak-Kanak
02 ORANG
Tema
Tajuk
Mari mengupas telur
Bidang Pembelajaran Fokus

Perkembangan  Fizikal
Pengetahuan sedia ada
 Kanak-kanak boleh mengenal telur ayam
Objektif
1.Kanak-kanak boleh mengupas telur ayam yang telah di rebus(PF).
2.Kanak-kanak boleh membilang kuantiti telur yang diguna/di sediakan(AMPL)
3.Kanak-kanak boleh menyebut bahan-bahan yang di gunakan(BKLA)
 contoh:telur
Senarai bahan/alat
1.    1.Telur Rebus
2.    2.Mangkuk yang berisi air untuk basuh tangan
3.    3.Kain lap tangan
4.    4.Mangkuk untuk letak telur
5.    5.Alas Meja
6.    6.Apron.
Ruang aktiviti
 Bilik aktiviti(dalam taska)
Langkah-langkah Perlaksanaan
1.     Pengenalan awal:
1. Pendidik membawa kanak-kanak  ke ruang  aktiviti.
2. Pendidik menggalakan kanak-kanak duduk di atas tikar  yang disediakan.
3. Pendidik bermesra sambil berbual serta bertanya khabar kepada kanak-kanak.
2.     4.Pendidik menerangkan aktiviti yang akan dijalankan kepada kanak-kanak dan mengeluarkan bahan-bahan aktiviti serta meletakan bahan –bahan itu di hadapan kanak-kanak .
5.Pendidik bertanya pada kanak-kanak”Siapa tahu apakah benda ini”?sambil pendidik menunjukkan telur kepada kanak-kanak.
6.Pendidik memberi pujian kepada kanak-kanak yang berjaya menjawab dengan betul.
3.     7.Pendidik menggalakkan kanak-kanak mengupas telur.

7.    8.Pendidik menggalakan  kanak-kanak untuk mengira sambil mengupas kulit telur tersebut.
 9.Pendidik terus memberi galakkan pada kanak- kanak mengupas kulit telur kepada kepingan kecil hingga yakin dan mahir.
10.Pendidik memberi pujian, galakan dan dorongan sepanjang proses dijalankan kepada  kanak-kanak dengan kata-kata mesra.
11.Pendidik menggalakkan kanak-kanak mengira bilangan telur yang telah siap di kupas.
Kontengensi:
12. Sekiranya kanak-kanak tidak dapat melakukan aktiviti,pendidik mestilah memujuk dan melakukan aktiviti bersama -kanak.
13.Pendidik memberi pujian dan tepukkan kerana kerana kanak-kanak berjaya membuat akhirnya.
Penutup:
1.Pendidik mengimbas kembali dengan menggalakkan kanak-kanak menyebut hasil dari aktiviti .
2.Pendidik memberi pujian kepada kanak-kanak yang menyebut dengan baik.
3.Pendidik menggalakkan kanak-kanak mengemas peralatan bersama.
4.Pendidik menggalakkan kanak-kanak membersih dan mengelap tangan dengan bersih.
5.Pendidik mengucapkan terima kasih dan memberi pujian pada kanak-kanak.
 6.Pendidik memulangkan kanak-kanak kepada pengasuh dan mengucapkan terima kasih kepada pengasuh.
Perhatian
Kesihatan:
-Kanak-kanak harus berada dalam keadaan sihat sebelum aktiviti di jalankan.
Keselamatam:
-Peralatan haruslah bersesuaian dengan umur kanak-kanak.
-Tempat haruslah selamat dan dijauhi dari benda merbahaya.
Kebersihan:
-Ruang aktiviti mestilah bersih.

MARKAH RPA                                  / 30 MARKAH
Nama Jurulatih:                                                                                                      

Tandatangan:                                                                      

Refleksi
KEBAIKAN
1).Kanak-kanak boleh mengupas telur ayam yang telah di rebus.
2).Kanak-kanak boleh membilang kuantiti telur yang diguna/di sediakan.
3).Kanak-kanak boleh menyebut bahan-bahan yang digunakan.
4).Kanak-kanak boleh mengenal telur ayam
5).kanak-kanak boleh mengupas kulit telur dengan baik.
6)-Kanak-kanak  boleh berinteraksi  dengan baik sesama rakan dan pendidik.
7)-Kanak-kanak mempamerkan sikap bersungguh- sunguh  semasa melakukan aktiviti(raub wajah).

Kelemahan:
Kanak-kanak tidak pandai meretakkan telur sebelum telur di kupas,maka pendidik menunjukkan cara meretaknyan dan kanak-kanak sudah boleh membuatnya dengan sendiri.


Nama Fasilitator :                                                                                                    

Tandatangan :                                                         

MARKAH KESELURUHAN                       / 100

RANCANGAN PERLAKSANAAN AKTIVITI (RPA)
SIRI KAP 03/2018
NAMA AGENSI LATIHAN :PERSATUAN TASKA NEGERI SELANGOR
BIDANG: PERKEMBANGAN  SAHSIAH,SOSIAL EMOSI DAN KEROHANIAN

Nama 
NURBAINI BINTI ISMAIL
No. K/P
800414-09-5050
Hari/Tarikh
Masa
Umur
3- 4 TAHUN
Bil Kanak-Kanak
2 ORANG
Tema
Tajuk
Main  Pasir
Bidang Pembelajaran Fokus
Perkembangan  Sahsiah,Sosial emosi dan Kerohanian
Pengetahuan sedia ada
 Kanak-kanak sudah boleh  bergaul sesama mereka menjalankan aktiviti.
Objektif
1.Kanak-kanak sudah  boleh mempamerkan sikap bersungguh-sungguh dalam melakukan aktiviti (SSEK).
 2.Kanak-kanak boleh membuat pelbagai bentuk dari pasir  mengikut acuan (AMPL).
3.Kanak-kanak  boleh meramas pasir (fizikal).
Senarai bahan/alat
a.    a.Alas (tikar)
      b.Acuan
      c.Apron
      d.Pasir
      e.Kain lap tangan
     f.Air untuk basuh tangan
Ruang aktiviti
 Bilik Aktiviti (dalam taska)
Langkah-langkah Perlaksanaan
Permulaan:
1. Pendidik membawa kanak-kanak  ke ruang  aktiviti.
2. Pendidik memberi salam dan memperkenalkan diri kepada kanak-kanak serta menanyakan nama kanak-kanak.
3. Pendidik menerangkan aktiviti yang akan dijalankan kepada kanak-kanak da mengeluarkan bahan-bahan aktiviti serta meletakan bahan-bahan aktiviti di hadapan kanak-kanak.
4.. Pendidik menggalakan kanak-kanak membuat rekabentuk mengikut acuan  yang disediakan seperti ikan, ketam dan lain-lain.
5. Pendidik menggalakan kanak-kanak mengira hasil rekabentuk yang telah siap di bentuk.
6. Pendidik memberi pujian kepada kanak-kanak.
Kontigensi:
7. Sekiranya kanak-kanak tidak dapat melakukan aktiviti,pendidik mestilah memujuk dan melakukan aktiviti bersama kanak- kanak.
8.Pendidik memberi pujian dan tepukkan kerana kerana kanak-kanak berjaya membuat akhirnya.

Penutup:
1.Pendidik menggalakan kanak-kanak mengemas peralatan bersama-sama.
2.Pendidik menggalakan kanak-kanak membersih dan mengelap tangan dengan bersih.
3. Pendidik memulangkan kanak-kanak kepada pengasuh dan mengucapkan terima kasih kepada pengasuh
Perhatian
. Kebersihan:
 -Pastikan ruang aktivit bersih dan selamat.
Kesihatan:
-Pastikan kanak-kanak sihat sebelum aktiviti dijalankan.
Keselamatan:
-Pastikan peralatan yang digunakan untuk aktiviti sesuai untuk kanak-kanak.
 -Tempat aktiviti haruslah selamat dan dijauhi dari benda yang merbahaya.

MARKAH RPA                                  / 30 MARKAH
Nama Jurulatih:                                                                                                      

Tandatangan:                                                                      




9 comments:

  1. Mudah nk faham.. Tulis pun besar dan jelas. Tq

    ReplyDelete
  2. Salam..ade tak link telegram utk RPA BABY?

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum... Sy nk tnya da link telegram untk rpa bayi...??

    ReplyDelete
  4. Assalamyalaikum ad xlink untuk rpa baby and 1-5 tahun??

    ReplyDelete
  5. Hi cikgu, boleh ajar saya cara untuk tulis RPA....saya baru belajar. Tq

    ReplyDelete
  6. Cikgu ada rpa utk 3 tahun.. Kite ade 8 rpa berbeza kan... Harap sangat cikgu dapt beri contoh


    ReplyDelete
  7. terima kasih kerana memberi contoh rpa..

    ReplyDelete