
Alhamdulillah ,
Dengan penuh kesyukuran kehadrat Ilahi atas limpah kurnianya, dapat saya menyelesaikan tugasan kerja kursus ini dengan penuh jayanya. Saya mengucapkan sepenuh penghargaan kepada Puan Nik Robiah binti Nik Mohd Nawi selaku penyelaras SIRI 3/2018 serta penceramah – penceramah jemputan di atas kepercayaan dalam memberi tugasan ini kepada saya dan juga rakan seperjuangan saya . Puan Nik Robiah binti Nik Mohd Nawi juga telah banyak membantu saya sepanjang trmpoh menyiapkan tugasan ini.
Di kesempatan ini juga saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada suami dan anak-anak saya yang telah banyak mendorong dan memberikan suntikan semangat kepada saya untuk terus berusaha sepanjang tempoh pembikinan kerja kursus ini . Selain itu, saya juga ingin menghadiahkan sekalung penghargaan buat rakan-rakan seperjuangan yang telah banyak membantu mencetuskan idea dan memberikan kerjasama yang sangat baik sepanjang kursus dijalankan.
Banyak perkara dan nilai-nilai murni yang telah saya pelajari sepanjang usaha menyiapkan kerja kursus ini dan pastinya telah meninggalkan kesan dan seribu satu makna dalam diri saya.
Sekian, terima kasih.
RANCANGAN
PERLAKSANAAN AKTIVITI (RPA)
SIRI
KAP 03/2018
NAMA AGENSI LATIHAN :PERSATUAN TASKA NEGERI SELANGOR
BIDANG: PERKEMBANGAN AWAL MATEMATIK DAN PERMIKIRAN LOGIK
Nama Perserta :
|
NURBAINI
BINTI ISMAIL
|
No. K/P :
|
800414-09-5050
|
Hari/ Tarikh :
|
|
Masa :
|
|
Umur :
|
3-4 TAHUN
|
Bil Kanak-Kanak :
|
02 ORANG
|
Tema :
|
|
Tajuk :
|
Tenggelamnya Badan Ku
|
Bidang
Pembelajaran
Focus
|
Perkembangan
Awal Matematik Dan Permikiran Logik
|
Pengetahuan Sedia Ada:
|
Kanak-kanak sudah boleh mengetahui
jisim(Berat atau Ringan.
|
Objektif :
|
1.Kanak-kanak boleh membezakan
tenggelam(batu)dan timbul(gabus).(AMPL)
2.Kanak-kanak boleh menyebut perkataan
“Tenggelam dan Timbul”.(BKLA)
3.Kanak-kanak sudah boleh berinteraksi
sesama sendiri serta menunjukkan aksi gembira semasa aktiviti di jalankan.(SSEK)
|
Senarai Bahan :
|
a) Batu
b) Gabus
c) Kain
lap tangan
d) Apron
e) Besen
f) Air
g) Tali
h) Gabus
yang sudah di ikat dengan batu
|
Ruang Aktiviti :
|
Ruang Aktiviti
|
Langkah – Langkah Perlaksanaan
|
Permulaan Pembelajaran:
1) Pendidik
membawa kanak-kanak ke ruang aktiviti.
2) Pendidik memberi salam dan memperkenalkan
diri,serta bertanyakan nama kanak-kanak.
3) Pendidik menerangkan tajuk aktiviti yang
akan di lakukan pada kanak-kanak.
Sesi Pembelajaran:
1) Pendidik
menyediakan peralatan yang di perlukan pada kanak-kanak untuk melakukan
aktiviti tersebut.
2) Pendidik bersoal jawab dengan kanak-kanak
sebelum altiviti bermula seperti”siapa tahu benda ini”?sambil menunjukkan
batu ke arah kanak-kanak.
3) Pendidik memberi pujian kepada
kanak-kanak menjawab dengan betul.
4) Pendidik memperkenalkan bahan-bahan
aktiviti kepada kanak-kanak.
5) Pendidik
memulakan aktiviti.
6) Pendidik
menggalakan kanak-kanak meletakkan objek ke dalam bekas besen air satu persatu.
7) Pendidik memberitahu kepada kanak-kanak
bahawa ada objek yang tenggelam,bermakna objek yang tenggelam itu objek yang berat.
·
Kanak-kanak
sudah pandai menyebut perkataan “tenggelam”
8) Pendidik sekali lagi menggalakan
kanak-kanak memasukkan objek yang ringan(Gabus) ke dalam besen yang berisi
air.
9) Pendidik menyebut perkataan
“timbul”sambil menunjukkan aktiviti itu.
10) Pendidik menggalakkan kanak-kanak
menyebut perkataan “timbul”.
11) Pendidik
memberi pujian dan tepukkan pada kanak-kanak kerana berjaya melakukan
aktiviti dan memahami hasil dari objek batu dan gabus(tenggelam timbul).
12) Pendidik
memastikan kanak-kanak merasa seronok dan menzahirkan rasa gembira sewaktu
aktiviti di jalankan.
Penutup:
1) Pendidik
mengimbas kembali dengan menggalakkan kanak-kanak menyebut hasil dari
aktiviti .
2) Pendidik
memberi pujian kepada kanak-kanak yang menyebut dengan baik.
3) Pendidik membuat penerokaan yang baru
bagi kanak-kanak yang tidak berjaya.
4) Pendidik menggalakkan kanak-kanak
mengikat objek(batu dan gabus)dengan tali untuk menetukan batu akan tenggelam
dan gabus akan timbul.(untuk nampak yang lebih jelas)
5) Pendidik memberitahu kanak-kanak supaya
mengemas peralatan aktiviti tadi bersama-sama setelah selesai aktiviti.
6) Pendidik memberitahu kanak-kanak supaya
membasuh dan mengelap tangan sehingga bersih.
7) Pendidik
mengucapkan terima kasih dan memberi tepukkan kepada kanak-kanak kerana dapat
menjalankan aktiviti dengan baik.
8) Pendidik memulangkan knak-kanak kepada
pengasuh dan mengucapkan terima kasih.
|
Pemerhatian
|
Kesihatan:
-Kanak-kanak harus berada dalam keadaan
sihat sebelun aktiviti di jalankan.
Keselamatam:
-Peralatan haruslah bersesuaian dengan umur
kanak-kanak.
-Tempat haruslah selamat dan dijauhi dari
benda merbahaya.
Kebersihan:
Ruang aktiviti mestilah bersih.
|
MARKAH RPA / 30 MARKAH
Nama
Jurulatih:
Tandatangan:
|
Refleksi
|
|
Nama
Fasilitator :
Tandatangan
:
|
|
MARKAH KESELURUHAN / 100
|
RANCANGAN
PERLAKSANAAN AKTIVITI (RPA)
SIRI
KAP 03/2018
NAMA AGENSI LATIHAN :PERSATUAN TASKA NEGERI SELANGOR
BIDANG: PERKEMBANGAN BAHASA,KOMUNIKASI DAN LITERASI AWAL
Nama Perserta :
|
NURBAINI
BINTI ISMAIL
|
No. K/P :
|
800414-09-5050
|
Hari/ Tarikh :
|
|
Masa :
|
|
Umur :
|
03
TAHUN
|
Bil Kanak-Kanak :
|
02
ORANG
|
Tema :
|
|
Tajuk :
|
TAMAN PERMAINAN
|
Bidang
Pembelajaran
Focus
|
Perkembangan Bahasa ,Komunikasi dan Literasi
Awal
|
Pengetahuan Sedia Ada:
|
Kanak-kanak boleh menyebut 5-6 patah
perkataan dalam satu ayat.
|
Objektif :
|
1.Kanak-kanak boleh berbual dan
menjawab soalan(BKLA).
2.Kanak-kanak boleh sudah
dapat berkongsi bahan mainan.(SSEK)
3.Kanak-kanak boleh mengenali
warna –warna permainan di taman(AMPL).
|
Senarai Bahan :
|
Replika taman
permainan
-Buai
-Gelongsor
-Jongkang Jongkit
-Laluan Titi
|
Ruang Aktiviti :
|
Bilik Aktiviti
|
Langkah – Langkah Perlaksanaan
Pemerhatian
|
1)
Pendidik membawa kanak-kanak ke ruang aktiviti.
2) Pendidik memberi salam dan memperkenalkan
diri,serta bertanyakan nama kanak-kanak.
3) Pendidik bermesra dengan kanak-kanak
secara berbual.
Sesi Pembelajaran:
4) Pendidik memperkenalkan
tajuk aktiviti.
5) Pendidik
menunjukkan bahan-bahan aktiviti dan menanyakan pada kanak-kanak.
“Siapa tahu ini
apa?”dan “Apa jenis mainan dan warnanya”?
6)Sekiranya
kanak-kanak berjaya menjawab dengan betul,pendidik memberi pujian dan
tepukkan.
7)Pendidik
menggalakkan kanak-kanak berkongsi semasa bermain.
Penutup
8)Pendidik mengimbas kembali soal jawab
dengan kanak-kanak.tentang jenis-jenis permainan yang terdapat di taman
permaianan.
9)Pendidik memberi pujian dan tepukkan
kepada kanak-kanak yang berjaya menjawab .
10)Pendidik menggalakkan kanak-kanak
mengemas peralatan bersama.
11)Pendidik mengucapkan terima kasih dan
memberi pujian kepada kanak-kanak
kerana dapat mengikuti aktiviti dengan baik.
12)Pendidik memulangkan kanak-kanak kepada
pengasuh dan mengucapkan terima kasih.
Kesihatan:
-Kanak-kanak harus berada dalam keadaan
sihat sebelun aktiviti di jalankan.
Keselamatam:
-Peralatan haruslah bersesuaian dengan umur
kanak-kanak.
-Tempat haruslah selamat dan dijauhi dari
benda merbahaya.
Kebersihan:
Ruang aktiviti mestilah bersih.
|
MARKAH RPA / 30 MARKAH
Nama
Jurulatih:
Tandatangan:
|
Refleksi
|
|
Nama
Fasilitator :
Tandatangan
:
|
|
MARKAH KESELURUHAN / 100
|
RANCANGAN
PERLAKSANAAN AKTIVITI (RPA)
SIRI
KAP 03/2018
NAMA AGENSI LATIHAN :PERSATUAN TASKA NEGERI SELANGOR
BIDANG: PERKEMBANGAN DERIA DAN PEMAHAMAN DUNIA PERSEKITARAN
Nama
|
NURBAINI BINTI ISMAIL
|
||
No. K/P
|
800414-09-5050
|
||
Hari/Tarikh
|
|||
Masa
|
|||
Umur
|
7 – 8 bulan
|
||
Bil Kanak-Kanak
|
01 Orang
|
||
Tema
|
|||
Tajuk
|
Urutlah saya
|
||
Bidang Pembelajaran
Fokus
|
Perkembangan Deria
dan Pemahaman Dunia Persekitaran
|
||
Pengetahuan sedia
ada
|
Bayi sudah boleh
melihat mengikut objek dari jarak yang dekat.
|
||
Objektif
|
1.
- Bayi
boleh memandang objek bergerak ke kiri dan ke kanan. (Perk. DPDP)
2.
3.
-Bayi
boleh mangapai objek (Perk. Fizikal)
4.
3. -Bayi boleh
mengeluarkan suara ketika di agah (Perk. SSE&K)
(
|
||
Senarai bahan/alat
|
1.
Soft
toys
2.
Tuala
berwarna
2.
|
||
Ruang aktiviti
|
Bilik bayi
|
||
Langkah-langkah
Perlaksanaan
|
·
Pengasuh
membawa bayi ke ruang aktiviti .
·
Pengasuh
mendudukkan bayi dalam posisi yang sesuai.
·
Pengasuh
memulakan aktiviti dengan memanggil nama bayi berulang kali. Lihat reaksi
bayi.
·
Pengasuh
menarik perhatian bayi dengan mengacah bayi sambil menyembunyikan muka di
sebalik sehelai kain.
·
Pengasuh
tunjukkan satu objek kepada bayi (soft toys) dan lihat reaksi bayi sekali
lagi.
·
Pengasuh
kemudian gerakkan objek (soft toys ) dengan tangan ke kiri dan ke kanan
dan seterusnya berulang kali.
·
Lihat
pergerakan mata bayi. Lakukan selama 2 minit, berhenti dan sambung lagi 1
atau 2 minit.
·
Pengasuh
akan cuba tarik lagi perhatian bayi (dengan memanggil nama atau
mengacah bayi ) jika bayi tidak mahu melihat.
·
Sekarang
pengasuh baringkan pula bayi.
·
Gantung
tuala berwarna warni di hadapan
bayi.
·
Pusingkan
tuala, ayun dan juga gerakkan tuala tersebut dan lihat tindakbalas bayi
sekali lagi.
·
Sambil
itu, beri bayi peluang untuk cuba mengapai tuala.
·
Jika
bayi tidak melihat, cuba rangsang bayi dengan membuat bunyi-bunyi tertentu.
·
1 Puji
bayi dengan kata-kata mesra.
“Wah
pandainya dia”.
|
||
Perhatian
|
1. Kebersihan:
2.
3. 1.Pastikan ruang aktivit bayi bersih dan
selamat.
4.
5.
Kesihatan:
6.
7. 1.Pastikan bayi sihat sebelum menjalankan
aktiviti.
8.
9.
Keselamatan:
3. 1.Pastikan
peralatan yang digunakan untuk aktiviti sesuai untuk bayi.
|
||
MARKAH RPA / 30 MARKAH
Nama
Jurulatih:
Tandatangan:
|
|||
Refleksi
|
|||
Nama
Fasilitator :
Tandatangan
:
|
|||
MARKAH KESELURUHAN / 100
|
|||
RANCANGAN
PERLAKSANAAN AKTIVITI (RPA)
SIRI
KAP 03/2018
NAMA
AGENSI LATIHAN :PERSATUAN TASKA NEGERI SELANGOR
BIDANG:
PERKEMBANGAN FIZIKAL
Nama
|
NURBAINI BINTI ISMAIL
|
No.
K/P
|
800414-09-5050
|
Hari/Tarikh
|
|
Masa
|
|
Umur
|
04 TAHUN
|
Bil
Kanak-Kanak
|
02 ORANG
|
Tema
|
|
Tajuk
|
Mari mengupas telur
|
Bidang
Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan Fizikal
|
Pengetahuan
sedia ada
|
Kanak-kanak boleh mengenal telur ayam
|
Objektif
|
1.Kanak-kanak
boleh mengupas telur ayam yang telah di rebus(PF).
2.Kanak-kanak
boleh membilang kuantiti telur yang diguna/di sediakan(AMPL)
3.Kanak-kanak
boleh menyebut bahan-bahan yang di gunakan(BKLA)
contoh:telur
|
Senarai
bahan/alat
|
1.
1.Telur Rebus
2.
2.Mangkuk
yang berisi air untuk basuh tangan
3.
3.Kain lap
tangan
4.
4.Mangkuk
untuk letak telur
5.
5.Alas Meja
6.
6.Apron.
|
Ruang
aktiviti
|
Bilik aktiviti(dalam taska)
|
Langkah-langkah
Perlaksanaan
|
1.
Pengenalan awal:
1. Pendidik membawa kanak-kanak ke ruang aktiviti.
2. Pendidik menggalakan kanak-kanak duduk di atas
tikar yang disediakan.
3. Pendidik
bermesra sambil berbual serta bertanya khabar kepada kanak-kanak.
2.
4.Pendidik
menerangkan aktiviti yang akan dijalankan kepada kanak-kanak dan mengeluarkan
bahan-bahan aktiviti serta meletakan bahan –bahan itu di hadapan kanak-kanak .
5.Pendidik bertanya pada
kanak-kanak”Siapa tahu apakah benda ini”?sambil pendidik menunjukkan telur
kepada kanak-kanak.
6.Pendidik memberi pujian kepada
kanak-kanak yang berjaya menjawab dengan betul.
3.
7.Pendidik menggalakkan kanak-kanak
mengupas telur.
7.
8.Pendidik
menggalakan kanak-kanak untuk mengira sambil mengupas kulit telur
tersebut.
9.Pendidik
terus memberi galakkan pada kanak- kanak mengupas kulit telur kepada kepingan
kecil hingga yakin dan mahir.
10.Pendidik memberi pujian, galakan dan
dorongan sepanjang proses dijalankan kepada kanak-kanak dengan kata-kata mesra.
11.Pendidik menggalakkan kanak-kanak mengira bilangan
telur yang telah siap di kupas.
Kontengensi:
12. Sekiranya kanak-kanak tidak dapat melakukan
aktiviti,pendidik mestilah memujuk dan melakukan aktiviti bersama -kanak.
13.Pendidik
memberi pujian dan tepukkan kerana kerana kanak-kanak berjaya membuat
akhirnya.
Penutup:
1.Pendidik mengimbas kembali dengan
menggalakkan kanak-kanak menyebut hasil dari aktiviti .
2.Pendidik memberi pujian kepada kanak-kanak
yang menyebut dengan baik.
3.Pendidik menggalakkan kanak-kanak mengemas peralatan
bersama.
4.Pendidik menggalakkan kanak-kanak membersih dan mengelap
tangan dengan bersih.
5.Pendidik mengucapkan terima kasih dan memberi pujian
pada kanak-kanak.
6.Pendidik
memulangkan kanak-kanak kepada pengasuh dan mengucapkan terima kasih kepada
pengasuh.
|
Perhatian
|
Kesihatan:
-Kanak-kanak harus berada dalam keadaan
sihat sebelum aktiviti di jalankan.
Keselamatam:
-Peralatan haruslah bersesuaian dengan umur
kanak-kanak.
-Tempat haruslah selamat dan dijauhi dari
benda merbahaya.
Kebersihan:
-Ruang aktiviti mestilah bersih.
|
MARKAH RPA / 30 MARKAH
Nama
Jurulatih:
Tandatangan:
|
Refleksi
|
KEBAIKAN
1).Kanak-kanak
boleh mengupas telur ayam yang telah di rebus.
2).Kanak-kanak
boleh membilang kuantiti telur yang diguna/di sediakan.
3).Kanak-kanak boleh menyebut bahan-bahan yang digunakan.
4).Kanak-kanak boleh mengenal telur ayam
5).kanak-kanak boleh mengupas
kulit telur dengan baik.
6)-Kanak-kanak boleh berinteraksi dengan baik sesama rakan dan pendidik.
7)-Kanak-kanak
mempamerkan sikap bersungguh- sunguh
semasa melakukan aktiviti(raub wajah).
Kelemahan:
Kanak-kanak tidak pandai meretakkan telur
sebelum telur di kupas,maka pendidik menunjukkan cara meretaknyan dan
kanak-kanak sudah boleh membuatnya dengan sendiri.
|
Nama
Fasilitator :
Tandatangan
:
|
|
MARKAH KESELURUHAN / 100
|
RANCANGAN
PERLAKSANAAN AKTIVITI (RPA)
SIRI
KAP 03/2018
NAMA AGENSI LATIHAN :PERSATUAN TASKA NEGERI SELANGOR
BIDANG: PERKEMBANGAN
SAHSIAH,SOSIAL EMOSI DAN KEROHANIAN
Nama
|
NURBAINI BINTI ISMAIL
|
No.
K/P
|
800414-09-5050
|
Hari/Tarikh
|
|
Masa
|
|
Umur
|
3- 4 TAHUN
|
Bil
Kanak-Kanak
|
2 ORANG
|
Tema
|
|
Tajuk
|
Main Pasir
|
Bidang
Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan Sahsiah,Sosial emosi dan Kerohanian
|
Pengetahuan
sedia ada
|
Kanak-kanak sudah boleh
bergaul sesama mereka menjalankan aktiviti.
|
Objektif
|
1.Kanak-kanak
sudah boleh mempamerkan sikap
bersungguh-sungguh dalam melakukan aktiviti (SSEK).
2.Kanak-kanak boleh membuat pelbagai bentuk
dari pasir mengikut acuan (AMPL).
3.Kanak-kanak boleh meramas pasir (fizikal).
|
Senarai
bahan/alat
|
a.
a.Alas
(tikar)
b.Acuan
c.Apron
d.Pasir
e.Kain lap tangan
f.Air untuk
basuh tangan
|
Ruang
aktiviti
|
Bilik Aktiviti (dalam taska)
|
Langkah-langkah
Perlaksanaan
|
Permulaan:
1. Pendidik membawa
kanak-kanak ke ruang aktiviti.
2. Pendidik memberi salam dan memperkenalkan
diri kepada kanak-kanak serta menanyakan nama kanak-kanak.
3. Pendidik menerangkan aktiviti yang akan dijalankan
kepada kanak-kanak da mengeluarkan bahan-bahan aktiviti serta meletakan bahan-bahan
aktiviti di hadapan kanak-kanak.
4.. Pendidik menggalakan kanak-kanak membuat rekabentuk
mengikut acuan yang disediakan seperti
ikan, ketam dan lain-lain.
5. Pendidik menggalakan
kanak-kanak mengira hasil rekabentuk yang telah siap di bentuk.
6. Pendidik memberi pujian kepada
kanak-kanak.
Kontigensi:
7. Sekiranya kanak-kanak tidak
dapat melakukan aktiviti,pendidik mestilah memujuk dan melakukan aktiviti
bersama kanak- kanak.
8.Pendidik memberi pujian dan tepukkan kerana kerana
kanak-kanak berjaya membuat akhirnya.
Penutup:
1.Pendidik menggalakan kanak-kanak mengemas peralatan
bersama-sama.
2.Pendidik menggalakan kanak-kanak membersih dan mengelap
tangan dengan bersih.
3. Pendidik memulangkan kanak-kanak kepada pengasuh dan
mengucapkan terima kasih kepada pengasuh
|
Perhatian
|
. Kebersihan:
-Pastikan ruang aktivit bersih dan selamat.
Kesihatan:
-Pastikan kanak-kanak sihat sebelum
aktiviti dijalankan.
Keselamatan:
-Pastikan peralatan yang digunakan
untuk aktiviti sesuai untuk kanak-kanak.
-Tempat
aktiviti haruslah selamat dan dijauhi dari benda yang merbahaya.
|
MARKAH RPA / 30 MARKAH
Nama
Jurulatih:
Tandatangan:
|
Mudah nk faham.. Tulis pun besar dan jelas. Tq
ReplyDeleteSalam..ade tak link telegram utk RPA BABY?
ReplyDeleteassalamualaikum... Sy nk tnya da link telegram untk rpa bayi...??
ReplyDeleteAssalamyalaikum ad xlink untuk rpa baby and 1-5 tahun??
ReplyDeleteSalam ada tak rpa untuk 3 tahun
ReplyDeleteHi cikgu, boleh ajar saya cara untuk tulis RPA....saya baru belajar. Tq
ReplyDeleteCikgu ada rpa utk 3 tahun.. Kite ade 8 rpa berbeza kan... Harap sangat cikgu dapt beri contoh
ReplyDeleteTERIMAKASIH MEMBERI CONTOH RPA.
ReplyDeleteterima kasih kerana memberi contoh rpa..
ReplyDelete